SCHARNIERMOMENTEN

In een loopbaan in de basisschool zijn er 2 heel belangrijke SCHARNIERMOMENTEN.
We bereiden onze leerlingen hier telkens heel goed op voor.
We sommen hieronder op wat we allemaal doen.
Je merkt het … we gaan niet over één nacht ijs.
Ons advies is gefundeerd en je wordt er nauw bij betrokken.
VAN 3DE KLEUTERKLAS NAAR 1STE LEERJAAR
Onze school en het CLB werken hiervoor samen via een leerrijpheid-traject.
Regelmatig vindt er een doorschuifactiviteit plaats tussen 3KT en L1, zodat ze al eens kunnen kennismaken met het eerste leerjaar en hun weg leren kennen in het hoofdgebouw.
In september neemt onze zorgleerkracht in de 3de kleuterklas een rekenvoorwaardentest af.
Kleuters die zwak scoren worden geremedieerd.
In juni neemt de zorgjuf een vervolgtest af en zien we de evolutie.
De resultaten worden telkens meegedeeld aan de ouders.
In december geven we aan de ouders op een infoavond uitleg over de leerrijpheidstest. We geven ook tips om thuis op een speelse manier te oefenen.
In februari neemt de zorgleerkracht in 3KT de leerrijpheidstest af.
Op het oudercontact wordt het resultaat besproken met de ouders.
In de klas wordt dan nog verder geoefend op de onderdelen waarop zwak gescoord werd.
In mei geven we een vragenlijst mee met de ouders.
We vinden de mening van de ouders immers belangrijk.
In juni formuleren we samen met het CLB ons advies.
Als er twijfel is, vragen we toestemming aan de ouders om nog een bijkomende leerrijpheidstest te laten afnemen door het CLB.
Ons advies (overkleuteren, overgaan naar L1 of naar een speelleerklas) wordt besproken op het laatste oudercontact.
Op het oudercontact van september geeft de leerkracht van het eerste leerjaar uitleg over de werking in de nieuwe klas.