ETEN EN DRINKEN OP SCHOOL

We zetten graag nog even alle schoolafspraken rond eten en drinken op een rijtje.
We maken deze afspraken omdat we:
• gemors in de boekentas willen voorkomen
• afval willen vermijden
• de kinderen gezond willen laten eten en drinken

WATER
Het meebrengen van frisdranken, sapjes, yoghurtdrankjes, ... is verboden.
Zij bevatten erg veel suikers en zijn dus ongezond. Als school hebben wij een voorbeeldfunctie, vandaar dat we enkel nog water toelaten.

aantal suikerklontjes per glas frisdrank

Alle kinderen brengen een drinkbus met water mee. Die mag steeds worden bijgevuld op school.
De kinderen van de lagere school nemen hun drinkbus mee naar de refter.
Onze kleuters krijgen in de refter een beker met water. In de klas gebruiken ze hun drinkbus.

In de toiletten staan drinkwaterfonteintjes (gratis).

De kinderen mogen de hele dag door drinken. Veel water drinken is immers gezond.

KOEK EN FRUIT

Kleuterafdeling:
De kleuters krijgen elke dag een lekkere koek. Deze service kost €1 per week.
Zelf koeken meegeven, is dus niet nodig. Dat scheelt niet alleen een flinke hap in je budget, maar het zorgt ook voor minder afval en minder gemors.

Elke dag mogen de kleuters een stuk fruit naar keuze meebrengen. Ze leggen het in de fruitmand van de klas. Elke namiddag maken we er een gezellig fruitmoment van: de juf of meester schilt en snijdt het fruit en verdeelt het onder alle kleuters. Mmmmmm … lekker én gezond!

Lagere afdeling:
De leerlingen mogen elke dag fruit en/of een koek meebrengen in een doosje, zonder verpakking.
We stimuleren het meebrengen en eten van fruit, maar de klasleerkracht heeft geen tijd om alles te schillen en te snijden. Geef het fruit mee in een fruitdoosje.

SNOEP
Snoep is verboden.
Liever ook niet met verjaardagen.
Je mag wel iets gezonds meebrengen dat we samen in de klas kunnen verdelen en opeten: een cake of koeken bijvoorbeeld, of fruitsla of ...
Een geschenk voor de klas (een boek, een gezelschapsspel, speelgoed, …) mag ook, maar is zeker geen verplichting.

BROODDOZEN
Maak samen met je kind het lunchpakket klaar.
Betrek je kind bij het samenstellen van de inhoud van de brooddoos (wat en hoeveel).
Zorg voor afwisseling en hou het gezond.
Tips voor gezonde en lekkere lunchpakketten:

  • Kinderen zijn kritisch. Iets wat er goed uitziet,  zullen ze al een stuk lekkerder vinden.

  • Voldoende variatie in de brooddoos is de boodschap:

  • Kies eens een andere broodsoort. Er is keuze genoeg: tiengranenbrood, volkorenbrood, speltbrood, roggebrood, sojabrood, notenbrood, ... Je kunt de boterham ook in verschillende vormen snijden, bijvoorbeeld de ene dag 2 driehoekjes, de volgende dag 2 rechthoeken of snij een boterham eens in reepjes. Een wrap, een tortilla, een boekweitpannenkoek, broodsushi, ...

  • Kies samen met je kind een mooie brooddoos, laat je kind er stickers op plakken of schrijf er de naam van je kind in sierlijke letters op.

  • Geef je kinderen groenten mee. Komkommer, wortel, paprika, radijsjes en kerstomaatjes zijn makkelijke groentes om uit de hand te eten en de meeste kinderen vinden ze erg lekker. Snij komkommer, wortel, appel, kiwi,... in hapklare blokjes, staafjes of plakjes.

  • Stop een gezond dessert in de brooddoos. Aardbeien, druiven, kiwi’s, bessen, radijsjes, appels en peren kun je gewassen en grof gesneden meegeven. Gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen, vijgen, dadels, pruimen) of noten zijn heel voedzaam.

  • Stop een leuk en kleurrijk servet in de brooddoos

  • Stop er op bijzondere dagen een boodschap bij. Een kort mopje, verjaardagswensen of ‘smakelijk eten met de groetjes van mama en papa’.